Як намір МОН повернути дітей-ВПО до очного навчання може обернутися закриттям шкіл у деокупованих громадах Володимир Носков
Повернення шкіл до очного навчання чи знову онлайн-уроки? Невже діти-переселенці більше не зможуть навчатися у рідних класах і тепер будуть змушені перейти до навчальних закладів загальної середньої освіти в громадах, де тимчасово проживають? А що буде з освітою в деокупованих містах і селах? Невже школи закриють, а педагогів скоротять?
Поки вчителі й директори в офіційних відпустках, а школярі на літніх канікулах, у педагогічній і батьківській спільнотах триває масштабне обговорення проєкту наказу № 850 від Міністерства освіти та науки, за допомогою якого монівські посадовці планують повернути до очного навчання 300 тисяч дітей. Проєкт постанови, що викликав великий резонанс, — це частина політики «Школа офлайн», яку МОН упроваджує для підвищення якості освіти. Серед основних пунктів нової політики — навчання дитини за місцем проживання, перегляд мережі дистанційних шкіл, особливості навчання дітей за кордоном і на тимчасово окупованих територіях, а також згортання класів і шкіл у деокупованих громадах, що призведе до скорочення вчителів із подальшим виведенням педагогів у кадровий резерв.
Проєкт документа, який має визначити роботу закладів загальної середньої освіти в новому навчальному році, на думку частини освітян, порушує права шкіл на самоврядування та права внутрішньо переміщених осіб на індивідуальну освітню траєкторію, а також актуалізував питання про наявність укриттів.
Зокрема, свої зауваження до міністерства надіслали Профспілка працівників освіти й науки України та Асоціація міст України.
Двадцять четвертого червня Міністерство освіти та науки звернулося до Мін’юсту з проханням повернути наказ для доопрацювання без державної реєстрації.
Восьмого липня на сайті Кабінету Міністрів України з’явилася петиція з вимогою скасувати наказ № 850, яка за чотири дні набрала понад 27 тисяч підписів.
У підсумку МОН створило робочу групу для доопрацювання цього проєкту наказу. У департаменті науки й освіти Харківської ОВА уникають прямої відповіді на запитання журналістів про ймовірну оптимізацію шкіл у селах і містах, звільнених від російського ворога, у разі переведення їхніх учнів до закладів загальної середньої освіти за місцем їхнього фактичного проживання як ВПО. Також там відмовляються говорити про ймовірну долю вчителів, а саме про те, скількох педагогів на Харківщині довелося б скоротити згідно з наказом у його первинному вигляді. В обласному освітньому департаменті чекають остаточного рішення міністерства, а тоді ухвалюватимуть рішення на регіональному рівні.
Сьогодні обговорили цей уже, можна сказати, скандальний проєкт наказу від МОН, щоби зрозуміти, що може чекати харківські школи й до чого готуватися як дітям із батьками, так і вчителям, які можуть утратити роботу.
У подкасті взяли участь:
Сергій Борисенко — заступник голови Харківської обласної організації профспілки працівників освіти й науки України та голова громадської організації «Надихай»;
Світлана Проценко — директорка харківського ліцею № 11 імені Данила Дідіка;
Лілія Манченко — співзасновниця і директорка альтернативної демократичної школи «Школа “Орбіта”», а також учасниця експертних груп при МОН з питань планування стратегії розвитку освіти й науки, яка очолювала проєкт із навчання вчителів у співпраці з ГО «Звичайні люди».