Уповноважена із захисту державної мови Олена Івановська оштрафувала водія таксі з Харкова на 5100 грн за відмову обслуговувати пасажирку українською мовою.
Відео конфлікту між водієм та клієнткою поширилося у соцмережах влітку цього року. Крім відмови у спілкуванні українською, водій також відмовився вимкнути російську музику. Обставини ситуації встановлювала мовна омбудсменка. Її представник Ігор Спірідонов в етері Радіо «Накипіло» розповів, що офіс Уповноваженої із захисту державної мови намагався зв’язатися з таксистом.
«Сервісний центр МВС оперативно надав нам інформацію, згідно з якою з’ясувалося, що власник автомобіля та водій — це дві різні людини. Ситуація дещо ускладнювалася. Але в середині жовтня Національна поліція надала нам ідентифікуючу інформацію про цього водія, а також повідомила про те, що вони намагалися з ним зустрітися. Вони приходили за адресою місця проживання, громадянин категорично відмовився з ними комунікувати, посилаючись на статтю 63 Конституції України, відповідно до якої кожен громадянин має право не свідчити проти себе або своїх рідних», — розповів Спірідонов.
Одночасно представник Уповноваженої отримав інформацію від сервісу таксі.
«Ми цього громадянина запросили на розгляд матеріалів. Я особисто намагався з ним комунікувати, водночас на будь-який контакт він не йшов. Крім того, сервіс таксі повідомив, що йому [водієві] заблокований доступ до цього сервісу, і він не зможе більше здійснювати послуги таксі через цей сервіс. Я як представник Уповноваженого склав стосовно цього громадянина відповідний акт та протокол про адміністративне правопорушення. Після того, відповідно до процедури, яка визначена в законі України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» та Кодексу України про адміністративні правопорушення, я передав на розгляд матеріали до Уповноваженого із захисту державної мови, яка ухвалила рішення щодо застосування штрафу в розмірі 5100 гривень», — розповів Ігор Спірідонов.
Представник мовної омбудсменки також переглянув профіль водія у соцмережах та звернувся із результатами аналізу до СБУ.
«Є ознаки того, що цей громадянин є фанатом «русского мира» в повному обсязі. У нього поширюються дописи проти ТЦК, що війна «несправжня», проти того, що «брати вбивають братів». Така думка громадянина має ознаки порушень низки статей Кримінального кодексу України. Він вважає, що вимога обслуговувати пасажирів державною мовою суперечить Конституції України, хоча це неправда, оскільки рішенням Конституційного суду України закон «Про забезпечення функціонування української мови як державної» був визнаний конституційним. І саме в цьому законі є стаття 36 («Державна мова у сфері транспорту»), і вимоги пасажирки водій проігнорував», — пояснив Спірідонов.
Як кваліфікували порушення?
5100 грн — максимальний штраф за ч. 2 ст. 188-52 Кодексу про адмінпорушення за умови, якщо порушення є першим.
«У цій ситуації, оскільки порушення було грубе, відео викликало резонанс та, на мою думку, були обтяжуючі обставини, Уповноважений застосував максимально можливий штраф. Це максимально можливий станом на сьогодні штраф за перше порушення. Якщо він вчинить його протягом року в іншому сервісі таксі, тоді будуть застосовані вже штрафи від 8500 грн до 11900 гривень», — пояснив Спірідонов.
Що думають у профспілці
Конфліктні ситуації з водіями мають ретельно розбирати у сервісах таксі, вважає голова обласного відділення професійної спілки таксистів України Сергій Старцев. На його думку, у таксі також повинна бути аудіо-, відеофіксація.
«Підлягає розбору кожна конкретна ситуація. У законі про таксі, який ми писали, був такий пункт: машина таксі повинна бути обладнана відеореєстрацією, в тому числі й у салоні автомобіля. Для цього достатньо для виконання законів повісити наліпку на торпеду автомобіля: ведеться аудіофіксація в цілях безпеки перевезення. Будь-яка ситуація одразу вирішується зовсім просто. Це в їх же інтересах. Сфера таксі взагалі достатньо небезпечна. Не тільки водії, а й клієнти бувають дуже різні», — сказав Старцев в етері Радіо «Накипіло», додавши, що поки фіксація у таксі залишаться рідкістю.
Щоб запобігти конфліктам, на думку Старцева, сервіси таксі також повинні чітко прописувати вимоги щодо виконання мовного закону.
«Незнання закону не є виправданням того, що він не виконується. Якщо договір чи наказ агрегатора буде доповнений тим, що повинен виконуватися закон про функціонування української мови, ця ситуація, безумовно, стане краще. Якщо не зроблена інформаційна кампанія у кожного агрегатора, такі випадки можуть і далі продовжитись», — вважає Старцев.
Представник Уповноваженої Ігор Спірідонов переконаний, що шлях до належного застосування мови лежить в тому числі й через помилки.
«Помилятися не страшно, якщо ти навмисно не спотворюєш мову. Якщо ти переходиш на українську мову, вона не може стати одразу грамотною і літературною, якщо людина не розмовляла все життя. Тому шлях до грамотної української мови лежить через вимушені помилки. Головне — ставити собі за мету та не шукати десятки причин, чому я не можу в Україні, будучи громадянином України, вивчити державну мову», — упевнений Спірідонов.
Слухайте запис етеру повністю у програмі «Накипіло з Володимиром Носковим».
Фото: Pexels