Тексти

Меморіалізація досвіду війни: художник Віталій Кохан створив стритарт на Північній Салтівці  

today23.09.2025 о 18:30 13

Тло

У проєкті «Харків, Північна Салтівка: меморіалізація досвіду війни» від освітньо-дослідницької ініціативи «Лабораторія практик меморіалізації» взяли участь вісім митців, серед яких — художники, архітектори й продакт-менеджерка ІТ. 

Вони презентували різні підходи до роботи з колективною пам’яттю, сказала в етері Радіо «Накипіло» кураторка проєкту та співзасновниця платформи культури пам’яті «Минуле / Майбутнє / Мистецтво» Катерина Семенюк.

«Наша платформа не перший рік працює у сфері культури пам’яті. Сучасна війна стала однією з тем, яку ми взяли в роботу. Раніше, до широкомасштабної війни, ми працювали з темами Голокосту й Голодомору, тобто трагедій на відстані. У нас був певний досвід того, як ми працювали з трагедіями на відстані. Коли почалася широкомасштабна війна, до нас почали звертатися колеги, професіонали, окремі художники та цілі громади із запитом, що нам робити з пам’яттю поточної війни», — розповіла вона. 

Митці працювали в Харкові, Чернігові, Одесі та на Київщині.

«У перші місяці війни Салтівка зазнала таких руйнувань, що також була активна розмова про це. Ми запропонували дискусійну програму, випрацьовували рішення з художниками. Віталій Кохан був одним із тих, хто пропонував рішення для Харкова. Віталій із Сум, але він учився і жив у Харкові, мав тут майстерню», — розповіла співзасновниця платформи культури пам’яті «Минуле / Майбутнє / Мистецтво».

Віталій Кохан створив роботи на фасадах будівель Північної Салтівки — це «хуліганські, інформативні, життєствердні вислови». Наприклад: «Ця стіна є свідком жахів 24 лютого 2022 року», «Люди вертаються», «Люди живуть тут і досі. Липень 2024» та інші. 

«Я насправді й досі не можу повірити в цей сюр. Поки виконували роботу, там поряд зносили будинки, які дуже сильно пошкоджено. Поруч ходили люди, збирали абрикоси. Така буденність. Я жив у Харкові раніше, навчався тут в академії. Тоді цей район не видавався мені настільки великим, як уже під час дослідження. Я ходив, дивився на всі споруди, і він просто величезний. І масштаби цих руйнувань теж дуже великі», — поділився враженнями в етері Радіо «Накипіло» учасник проєкту художник Віталій Кохан.

Слухайте інтерв’ю повністю у програмі «Накипіло з Філіппом Диканем».

Фото: pastfutureart.org

0%