«Зовнішній шум ховає ідентичність»: чому Харків потребує втілення дизайн-коду
today17.01.2025 о 21:11 30
Виконавчий комітет Харківської міської ради наприкінці грудня 2024 року затвердив Архітектурно-художню концепцію оформлення зовнішнього вигляду вулиць, магістралей та територій міста, а також інформаційних та рекламних конструкцій. Офіційно ухвалені правила розробили для міста ще 2019 року. Відсутність робочої концепції призводить до спотворення фасадів рекламою та іншими конструкціями.
Про це в етері Радіо «Накипіло» розповів архітектор Віктор Дворніков.
«Щоб це запрацювало, потрібна якась політична дискусія. Це має бути на порядку денному. Поки що в нас цього немає. Це навіть не другорядне, а четверторядне питання. Справді, його треба висвітлювати. Воно прямо пропорційне до нашої культурної спроможності в майбутньому. Як ми можемо просувати бренд Харкова, якщо Харків — це що? Аптека? Магазин економтоварів?» — прокоментував Дворніков.
Він навів власний приклад: біля дому архітектора є аптека з яскравою підсвіткою фасаду, що заважає мешканцям.
«На щастя, нині режим такий, що вночі світло вимикають. Раніше це було цілодобово. І це не тільки на якісь наші естетичні вподобання впливає, але й на психіку, тому що воно по голові б’є», — розповів Дворніков.
Крім рекламних вивісок та яскравої підсвітки, фасади будівель у Харкові спотворюють кондиціонерами й балконами, додав професор Харківської державної академії дизайну і мистецтв Олег Векленко. Він висловив сумнів, що навіть після затвердження дизайн-коду його втілюватимуть у життя.
«Я не уявляю, скажімо… Набудували балконів прокурори, судді, непрості люди, вони набудували вже так, як їм хотілося. Вивели кондиціонери свої туди теж, в архітектуру. Їм комфортно так, класно так? Як вони будуть це рушити? Чи буде політична воля?» — сказав Векленко.
Харків має зберегти ідентичність, особливо в умовах війни з російським агресором, наголосив Віктор Дворніков.
«Це важливий пріоритет державної політики — збереження ідентичності в умовах війни. І цей зовнішній шум ховає нашу ідентичність, розмиває її, робить нас однаковими з нашим ворогом. Це, з одного боку, може бути виявом низької культури, тобто низької культури загальнолюдської, а з іншого — причиною певних процесів. Маю на увазі, що це прямо впливає на свідомість людей, на їхні естетичні смаки. І це також інструмент виховання. Якщо дитина зростає в такому засміченому середовищі, вона сприймає це як щось нормальне», — сказав Дворніков.
Анонс європейського туру, який учасники харківського гурту 5’nizza Сергій Бабкін та Андрій Запорожець оприлюднили російською мовою, схожий на загравання з росіянами, що живуть за кордоном. Таку думку в подкасті Public Talk висловила музична редакторка Радіо «Накипіло» Аліна Ханбабаєва. «Я не знаю чому, але в мене виникає враження, що Сергій боїться втратити частину авдиторії. І це враження підкріплює свіжа історія про анонс цього європейського туру гурту, який вони записали російською мовою. […]