Воїтельки без монументів: як змінюється культура пам’яті про жінок-захисниць
today30.10.2025 о 14:59 6
Команда інстаграм-медіа war_memory_ua разом із колегами з руху @veteranka_ дослідила, які є гідні меморіали, що увічнюють пам’ять жінок-військовичок у світі, та які сенси вони мали за різних часів.
Разом зі співзасновницею і кураторкою платформи культури пам’яті «Минуле / Майбутнє / Мистецтво», редакторкою war_memory_ua і професоркою Київської школи економіки Оксаною Довгополовою говорили про те, у який спосіб світ ушановує жінок, що воювали, і чому їхня присутність у культурі пам’яті досі залишається майже невидимою. Розбиралися із совєцьким спадком в українській мілітарній культурі вшанування, говорили про формування нових актуальних для сьогодення ідей та наративів в увічненні геройок і намагалися зазирнути в майбутнє.
Як виникла ідея дослідження теми вшанування жінок-військовичок?
У будь-якій країні є військові меморіали, і насамперед їх присвячено, звісно, чоловікам. Це абсолютно природно, тому що більшу частину війська становлять чоловіки. Але жінки все ж таки не мають потрапляти в статистичну похибку. Ми запитали себе: як пересічна людина уявляє ідеальний пам’ятник жінці у війську? Зрозуміли, що, напевно, найвідповіднішим буде образ медичної сестри — такий пам’ятник не викликає відторгнення.
Це традиція чи навіть стигма вшановувати пам’ять жінки у війні як допоміжної фігури? Не військової, а жінки, яка допомагає підтримувати війну чоловіків, але не людини зі зброєю у руках.
Що бачимо, так і уявляємо. Ця традиція зображати жінку у війську як допоміжну сформувалася ще в XIX столітті. Ми згадали історичну постать, яка, напевно, заклала основу цієї традиції. Це постать Флоренс Найтінґейл — медичної сестри Великої Британії, що справді зробила революцію у санітарній справі, яку мало із чим можна порівняти взагалі у світі. Під час Кримської війни вона неймовірно допомогла британському війську, тому що люди вмирали просто від антисанітарії.
Меморіальна дошка Флоренс Найтінгейл в Сен-Полз Кафідрал
Але сама Найтінґейл бачила себе як допоміжну одиницю і не вважала себе феміністкою. Кримський пам’ятник у Лондоні називають — я тут покладаюся на думку інших дослідників — першим меморіалом, у якому з’явилися не монархи й головнокомандувачі, а рядові солдати. Це колективний меморіал, і Флоренс Найтінґейл — одна з його фігур.
Фігура Флоренс як частина Кримського Меморіалу в Лондоні
Як відтоді змінилося уявлення про жінку у військовій справі?
Звісно, за ХХ століття ситуація дуже змінилася. Ми знаємо про жінок, які воювали в Першу світову та Другу світові війни, — їх багато. І це не допоміжні ролі, а жінка зі зброєю нарівні із чоловіками, яка інколи командує ними. Є досить багато пам’ятників жінкам-військовичкам, але серед них немає жодного великого меморіалу. Найчастіше це пам’ятники, які відтворюють фотографію. Це, на жаль, поширений, але не дуже вдалий тип меморіалів.
На мою думку, хороший приклад — це меморіал ветеранам В’єтнаму, розташований у Вашингтоні. Він мінімалістичний і дуже стриманий. Його запропонувала Мая Лін. Він зробив великий крок у меморіалізації. Не всім він сподобався, що теж нормально. Спочатку меморіал доповнили скульптурною групою із трьох чоловіків різних рас. Зрозуміло, що білий стоїть попереду, а за його плечима — інші. Їх дуже буквально зроблено. Після цього ветеранські жіночі організації обурилися і сказали, що їм треба поставити свою. Знову ж таки, на цій скульптурній групі, яку поставили для ушанування жінок у війську, їх представлено як допоміжних фігур. Людей, які закривають собою поранених і лікують.
Фото — Gabriel Bell
Фото — Vietnam Veterans Memorial Fund
Проте пам’ятники жінкам залишаються рідкістю. Реальність змінилася значно більше, ніж мова меморіалів.
Із 2014 року триває війна, але все-таки спершу жінка-військовослужбовиця так не звучала, хоча жінки вже служили нарівні із чоловіками. З початком широкомасштабного вторгнення і доєднання багатьох жінок до Сил оборони ситуація змінилася?
Якщо ми говоримо про Україну, для мене дуже важливо, що в нашій риториці присутні захисники й захисниці. До широкомасштабного вторгнення 2022 року про жінок справді говорили менше, хоча вони вже служили нарівні із чоловіками. З появою руху @veteranka_ про жінок почали говорити більше, визнаючи їхню рівність із чоловіками у війську.
Але ще є совєцька мілітарна традиція, яка, на жаль, суттєво вплинула на нашу всупереч тому, що ми намагаємося позбутись її. Навіть якщо посилатися на ваше дослідження, усі згадані пам’ятники — європейські чи американські. І немає прикладу із часів совєцького союзу. Наскільки знаю, здебільшого це були пам’ятники альошам або «родіна-мать».
У совєцькій меморіальній традиції жінка часто присутня як абстрактна фігура: Батьківщина чи Перемога. Це метафоричні фігури, які активно створювали в совєцькій традиції. Якщо ми згадаємо великі совєцькі меморіали, то поряд із центральною фігурою (Батьківщини, Перемоги тощо) створювали групи воїнів — і там ми бачимо жінок. Але, знову ж таки, як медсестер, як людей, які допомагають воїнам. У спідницях, у гімнастерках. Зображували й у літературі, як вони повзуть по поранених, тягнуть тих на собі. Така роль була абсолютно зрозуміла. І мемуари видавалися, і у фільмах це було. Але теми жінки-військовички й пам’ятника їй не було. Може, десь і були — я не знаю, але це не була якась базова тема.
Знову ж таки, це підсвідоме формування уявлення про роль жінки у війську. Коли росія прийшла з війною у наш дім, багатьом жінкам треба було просто ламати цю стигму. Чи бачимо ми цю зміну вже в сьогоднішній традиції вшанування? Я розумію, що пам’ятників у принципі небагато, тому що війна триває і поки всі намагаються трішки стримуватися з побудовою пам’ятників. Чи є якісь зміни?
У нас зміни відбулися скоріше в публічному просторі й риториці.
У фільмі «День незалежності» декілька ліній розповіді, й одна з них — це військові, до того ж жінка там головна. Поява таких постатей, як на мене, дуже важлива. Поступово щось змінюється. Хоча ми досі живемо в стереотипах.
Згадую також допис про загибель художниці Маргарити Половінко. Коли в частині, де служила Маргарита, повідомили про її загибель, у тексті була така фраза: «Загинула під час бойового завдання зі зброєю у руках». Тобто вони спеціально це прописали, тому що, напевно, це неочевидно. Якщо жінка військовичка, то неочевидно, що вона загинула зі зброєю у руках, тому це треба додатково проговорити. Напевно, це важливо, що з’являються такі дописи, тому що про ту-таки Маргариту Половінко було багато перепостів журналістського допису про «ніжну квіточку, яка загинула». Побратими, ні, не «ніжна квіточка». Це наша посестра, це воїнка, це жінка зі зброєю у руках. Тобто «ми — сильні, а ви — красиві» — традиція, яка й далі фреймує наше уявлення. Але, мені здається, у нас відбуваються потужні зміни в суспільному сприйнятті.
Сьогодні для проживання болю ми створюємо неформальні практики вшанування. Вони не є пам’ятниками, які залишаються у просторі назавжди, однак вони є виявом поваги та світлої пам’яті. Це стінописи, фестивалі в пам’ять, наприклад, як про Ірину Цибух (Чеку), екскурсії та забіги. Багато цікавих ініціатив, які створюють у пам’ять уже конкретно про жінок. Чи зможемо ми вмонтувати це в той спосіб ушанування, який, я сподіваюся, будемо впроваджувати після війни, тобто у створення пам’ятників?
Усе це залежить від нас. Я відразу згадую фестиваль пам’яті Ірини Цибух. Навіть ці практики, пов’язані з хвилиною мовчання, — це теж продовження її роботи. Для мене дуже важливо, що вона говорила про хвилину честі. Ми не просто згадуємо загиблих, а дякуємо тим живим, хто нині боронить нашу країну. І це має бути таким спільним жестом. Для мене ця вітальність дуже важлива. Хотілося б, щоб вона не загубилася у пам’яті про Ірину Цибух.
Поява таких практик якраз і свідчить про те, що ми активно шукаємо нову мову пам’яті. Нам уже не підходить попередня. Від нас тепер залежить, щоб ми закріпили її. Тут нема гарантій, і ми не можемо давати ніяких прогнозів. Ми в стані, який постійно змінюється, тому не можемо точно сказати: «О, це вже тенденція!». Тобто для перетворення цих практик на тенденцію про них треба говорити. Те, що ми з вами зараз обговорюємо, — це крок до того, що люди, які про це не думали, тепер подумають і підтримають якусь практику, І, приміром, наступного року якась людина підійде до столу пам’яті та спеціально напише на листівці ім’я жінки, яка загинула. Не тільки чоловіка, але й жінки.
Коли ми приєднуємося до якоїсь практики, це робить більш вірогідним, що вона закріпиться і дасть початок новій тенденції.
Важливими є фокус-групи та обов’язково архітектурні конкурси, коли підходимо до створення пам’ятників, бо запит сьогодні великий і буває, що жителі йдуть до влади своєї громади й вимагають створення пам’ятника. Відсутність досвіду й надивленості створює простір для появи застарілих наративів.
Ви добре зауважили у своєму дослідженні, що за час війни в жінок змінюються мислення і спосіб життя. Жінки не можуть жити як раніше і після війни. Нині наші жінки виконують так багато ролей, навіть чекаючи чоловіка з війни, що для них багато чого зміниться. Як запобігти появі пам’ятників жінкам із таким викривленим і неактуальним сьогодні сенсом?
Ви порушили найважливішу тему: конкурси й підготовку до створення пам’ятників. Тобто дуже часто перше, про що думають наші земляки, що треба знайти людину, яка вміє працювати з матеріалом. Річ у тому, що для роботи з меморіалом треба пройти довгий шлях, щоби зрозуміти, про що цей пам’ятник, що він розповідає, для чого ми ставимо його.
Завжди наводжу приклад меморіалу «Віддзеркалення відсутності 9/11» у Нью-Йорку, коли тільки технічне завдання для конкурсу писали два роки. Нібито ясно, що відбулося. Терористична атака, унаслідок якої загинуло багато людей; є список імен жертв. Але ТЗ пишуть два роки. Для авторів цього меморіалу було важливо, про що він розповідає. Зрештою погодилися, що меморіал присвячено не тільки подіям 11 вересня, але й ще одній терористичній акції, яка відбулася на цьому місці в 1990-ті й унаслідок якої загинуло шість людей. Меморіал не про кількість загиблих, а про те, що хтось хоче позбавити життя невинних людей. Про тероризм і його жахливі наслідки.
Спілкуючись із представниками громад, ми запитуємо: про що ви хочете робити меморіал? Яку історію ви хочете розповісти? Дуже часто ці запитання заводять людей у глухий кут. Меморіал — не про загибель людей. Він може бути про нашу скорботу, про стійкість, про опірність, про те, як люди чинили опір ворогові чи виживали в окупації. Про конкретну подію ми можемо розповісти дуже різні історії. Меморіал — історія, яку ми розповідаємо і яку можна випрацьовувати досить довго. Це вже робота пам’яті.
Якщо уявити якусь локальну спільноту, громаду, треба збиратися разом і розповідати, про що цей меморіал має бути, налаштувати свій розум на пошук варіантів. А коли учасники починають ділитися своїм баченням, то розуміють, що вони дуже по-різному бачать цю історію. Часто це надзвичайно напружені розмови, бо це важкий досвід. Але люди потім починають розуміти, що їм треба проговорити цінності, бо ми починаємо з них. Коли для нас буде нормальним такий шлях, тоді зможемо врахувати всі теми, які не можна відкинути.
У коментарях під нашими матеріалами відразу написали, що в Житомирі стоїть пам’ятник, де є жінка у військовій формі поряд із чоловіками. Люди вже дають сигнал: «Не все так погано, як, можливо, ви хочете сказати. У нас уже є зміни». Напевно, під час створення цього меморіалу зібралися і поговорили, пошукали нову форму.
Думаю, сьогодні пам’ятники не стільки розповідають, скільки спонукають взаємодіяти з ними, відчувати. Це потребує багато часу, залучених сторін, витримки й бажання зробити його глибоким і сенсовим, а не просто зробити, бо вимагає громада, або виділили гроші, або скоро вибори. Цю тему можуть і політизувати.
Як ми формуємо наратив зміни бачення жінки у війську через культурні проєкти? Приміром, нещодавно створили документальний фільм «Куба & Аляска» про жінок-парамедикинь. Він показує, що в сучасній війні парамедикині ризикують не менше, а можливо, навіть і більше з огляду на те, що у ворога пріоритет знищити наших медиків. Також фільм про сестринство у війську.
Це абсолютно потрібні речі, і дуже класно, що вони з’являються, тому що в них є потреба. «Куба & Аляска» — це точно фільм, який з’явився не тому, що хтось подумав: «Я маю показати жінок у війську, щось там внести, порушити якусь тему». Воно народилося зі щирого бажання показати реальних людей, без яких нічого не їде. Те, що ми живемо в цьому просторі й у нас з’являються такі фільми та книжки, переоформлює наш сенсовий ландшафт. Щось ми вже сприймаємо як нормальне.
Жінок у війську, до речі, було досить багато ще до 2022 року. Колеги казали мені, що був дуже великий вхід жінок у військо приблизно у 2018–2019 роках, коли жінки відчули, що можуть комфортно почуватися в армії. Я знаю таких жінок, які в армії із 2015 року. Тобто в нас змінюється реальність. Дуже повільна її зміна притаманна будь-якій реальності.
Поговорімо про показовий пам’ятник, зображення якого на обкладинці вашого дослідження. Його зроблено давно, але він спонукає відчути його й стати співучасником. Цей пам’ятник присвячено подіям жіночої війни в Нігерії. 1929 року там саме жінки організували масштабне повстання проти податкової політики британців.
Меморіал показує нігерійку топлес у національному одязі, яка ламає рушницю солдата, що прийшов на її землю вимагати несправедливі податки. Для мене цей пам’ятник про те, що жінка бере в руки зброю тільки тоді, коли є така потреба, коли доводиться захищати свою країну, свою сім’ю, а не тому, що їй хочеться помірятись силами чи щось у когось відібрати.
Коли ми знайшли цей пам’ятник, то сказали собі: «Боже, ось воно! Нарешті абсолютно суб’єктна героїня, яка перемагає і ламає зброю». До того ж ці жінки не військові, вони не створювали армії. Але перемогли тих, хто прийшов до них зі зброєю. Ми не знайшли іншого меморіалу, де жінка була б настільки суб’єктна. Там дуже красива композиція: жінка ламає гвинтівку й тримає ногу на нозі британського солдата, який зрештою теж зламається, бо зустрів цю жінку. Це дуже сильний меседж про те, що жінка бере зброю у руки тільки тоді, коли є небезпека для того, що цінне для неї, і виганяє колонізаторів.
Фото — Rex Clarke Adventures
Ви й рух@veteranka_ присвятили своє дослідження загиблим дівчатам.
Нам хотілося, щоб це була не абстрактна подорож: ось ми пошукали ці жіночі меморіали й сказали, що вони не дуже ок, але якісь є. Ми — частина російсько-української війни, ми — суспільство, яке живе в цій війні.
Для нас природно цитувати загиблого поета Максима Кривцова, що для нас війна — це імена. Тому, звісно, коли ми говорили про цей матеріал, шукали й обговорювали, що саме хочемо розповісти, то думали про Україну й тих, кого втратили.
Ми вирішили, що якщо шукаємо відповіді разом із @veteranka_, то згадаємо принаймні два імена. Зрозуміло, що імен значно більше. Як платформа культури пам’яті, яка працює з мистецтвом, ми вирішили обрати Маргариту Половінко. @veteranka_ запропонувала ім’я Дар’ї Лопатіної.
Для нас дуже важливо, щоб це було про конкретних людей, що ми не абстракції обговорюємо, а говоримо про конкретних людей, пам’ять про яких нам важлива. Це один із основних меседжів і, можливо, одна з головних відмінностей конкретно нашої української культури вшанування, яку ми творимо тут і зараз: імена. Наше завдання — не дати про це забути.
На Харківщині з 28 жовтня розпочали опалювальний сезон. В Златопільській громаді батареї планують увімкнути з 3 листопада. У квартирах планують підтримувати температуру в межах 16—18 градусів тепла, заявив в етері Радіо «Накипіло» міський голова Златополя Микола Бакшеєв. Він пояснив, що це пов’язано зі зменшенням лімітів газу на цей опалювальний сезон. «Вчора ми отримали вже підписані договори від НАК «Нафтогазу», але сьогодні бачимо підвищення температури, то вирішили розпочати процедуру запуску з […]